02.10.2023: Chromeo - 'Personal Effects' - new music video out now!
11.07.2023: Chromeo - '(I Don't Need A) New Girl' - new music video out now!
10.03.2023: Chromeo - 'Words with you' - new music( lyric ) video out now!
Über Chromeo
Die aus Montreal stammenden High-School-Freunde Dave 1 und P-Thugg wurden mit ihrem bahnbrechenden Album Fancy Footwork aus dem Jahr 2007 bekannt, das den Beginn des 80er-Jahre-Electro-Funk-Revivals einläutete, und erlangten mit dem Chart-Hit White „Women“ aus dem Jahr 2014 weiteren Zuspruch im Mainstream. Die fünf LPs von Chromeo wurden als moderne Funk-Meisterwerke gefeiert, und sie touren seit zwei Jahrzehnten durch die ganze Welt. Nach fast 20 Jahren in ihrer Karriere ist das Duo seit der Veröffentlichung ihres fünften Albums, „Head Over Heels“ (2018), das ihnen ihre erste Grammy-Nominierung einbrachte, sehr beschäftigt. Das Jahr 2020 wirkte wie ein Katalysator für Chromeo, die nach den historisch schwierigen Ereignissen des Jahres eine Reihe von Spendenaktionen starteten.
Ihre spontane, vom Lockdown inspirierte EP „Quarantine Casanova“ brachte über 150.000 Dollar an Erlösen ein, die an das Know Your Rights Camp für COVID-Hilfe in POC-Gemeinden gespendet wurden. Im Jahr 2021 folgte ein karriereübergreifendes Live-Album, Date Night: Chromeo Live!", das über 50.000 Dollar für die Touring Professionals Alliance einbrachte. Merch-Initiativen in limitierter Auflage sind inzwischen Teil der Vorgehensweise der Gruppe, wobei 100 % der Nettoerlöse an den Frontera Fund (für den Zugang zu Abtreibungen im Rio Grande Valley) und Impact Lebanon (für humanitäre Hilfe nach der Explosion in Beirut 2020) gespendet werden. P-Thugg, ein gebürtiger Libanese, setzt sein Engagement im Nahen Osten und Nordafrika mit seinem Ya Habibi Market fort, einem Kollektiv von multidisziplinären Kreativen, Künstlern und Designern, die eine Reihe von grafischen Ansätzen nutzen, um den Gemeinden etwas zurückzugeben.
Chromeo gründeten sogar ihr eigenes Label Juliet Records, das ein neues Kapitel für die Band darstellt, da sie versuchen, aufstrebende Künstler zu fördern. Zu den Veröffentlichungen gehören die von Chromeo produzierten Alben des aufstrebenden R&B-Künstlers und Modeikone Ian Isiah, des New Yorker Avant-Jazz-Ensembles Onyx Collective und der Keyboard-Virtuosin Anomalie aus Montreal. Chromeo produzierten auch für andere Künstler wie Omar Apollo, Blu DeTiger und Ric Wilson sowie für Dave 1, der als ausführender Produzent des mit einem Grammy ausgezeichneten Albums „Father of the Bride“ von Vampire Weekend fungierte.
About Chromeo
Imagine, if you will, a yacht. It’s forged of gold and strong African teak, bobbing gently at anchor somewhere between the FrenchRiviera and Detroit. A statue of the late Roger Troutman is affixed to the stern like a guardian angel. The ladies of Klymaxx wander the decks serving strawberries and cream on silver platters. Sylvester himself is the skipper, and Hall & Oates are down below, keeping the engines in shipshape. This isthe S.S. Chromeo, and the two men who create the smoothest of music under the same moniker are at rest aboard, preparing for another global voyage of loverfunk ambassadorship.
Here we have Dave 1, the suave professor, the voice and intellect, enjoying a rosé as he ponders French literature. And with him we have the one and only P-Thugg, the brawn and the body, sipping on the ghetto cocktail known as Thug Passion and proudly going through his mental rolodex of jeep beats and funky flourishes.
The men of Chromeo are about to release Business Casual, which is their third full-length album and a testament to the growth and further sophistication the band has undergone over the many years they’ve been collaborating. After their sophomore release, Fancy Footwork, pushed them into the stratosphere of party-rocking, club-banging, and heart-thrilling electrofunk, we might consider Business Casual their postgraduate work. Where does a group go after mastering their craft? Do they rest on their laurels? Do they retreat into self-parody? Neighbor, please. Chromeo, in 2010, have pushed forward into yet newer levels of song craft and body moving music that is respectfully indebted to its noble inspirations while still being fully contemporary. Are there lush string arrangements on “Don't Walk Away”? Do we have Moroder-esque analog synth layers draped all over “Don't Turn The Lights On”? Is there a fully authentic French ballad (don't forget, Dave and P are of the Québécois persuasion and will never abandon those roots) in “J’ai Claqué la porte”? Well yes, actually, to all of the above.
But what’s this we have here? The flip side of Chromeo, the emotional gangster tracks, are still here on Business Casual, represented by titles such as “Hot Mess,” "I’m Not Contagious," and "You Make It Rough." And, newly added to the roster, we have the straight-up pop, vanilla in the best sense (creamy and smooth), of “The Right Type,” a get-up-and-go tune in the greatest 80s tradition, and the album closer, “Grow Up,” which almost sounds like golden era Billy Joel backed up by Cameo. How real is that?
Lyrically, Dave continues to mine the rich vein of affairs of the heart. Is there really any other topic that Chromeo needs to cover? Arrogant ladies, dancefloor seductio boudoir skills, love gone wrong, and knights in shining armor… Chromeo does all this and more with their trademark Franco-insouciance-that-borders-on-coolness and their always sexy worldliness (pause).
In these uncertain times of financial upheaval and musical mediocrity, Chromeo’s Business Casual is a testament to the fact that inspirational funk shall always prevail.
Vive le Chromeo! |